Ze zeggen dat je bent wat je eet. En dat is op geen betere plek te zien dan in je tanden. Dat komt omdat veel eten en drinken tandplak kan veroorzaken, wat ernstige schade toebrengt aan je tanden. Tandplak is een met bacteriën gevulde kleverige film die bijdraagt aan tandvleesaandoeningen en tandbederf. Na het eten van een suikerhoudende snack of maaltijd, zorgen de suikers ervoor dat de bacteriën zuren vrijmaken die het tandglazuur aantasten. Wanneer het glazuur afbreekt, kunnen er gaatjes ontstaan.

Hoe kunt je voorkomen dat tandplak je mond in de war brengt? Probeer niet alleen je tanden minstens twee keer per dag te poetsen en regelmatig te flossen en naar een tandarts te gaan, maar probeer ook de voeding hieronder te vermijden of te beperken.

Zure snoepjes

Het is niet verwonderlijk dat snoep slecht is voor je mond. Maar zuur snoep bevat meer en verschillende soorten zuren die harder zijn voor je tanden. Plus, omdat ze kauwbaar zijn, blijven ze langer aan je tanden kleven, waardoor de kans op tandbederf groter is. Als je trek hebt in snoepjes, pak dan een vierkantje chocolade, dat je snel kunt kauwen en gemakkelijk kunt wegspoelen.

Brood

Denk twee keer na als je door het broodpad van de supermarkt loopt. Als je op brood kauwt, breekt je speeksel de zetmelen in suiker. Nu is het brood omgetoverd tot een kleverige pasta-achtige substantie, die aan de spleten tussen de tanden kleeft. En dat kan gaatjes veroorzaken. Als je trek hebt in wat koolhydraten, richt je dan op minder geraffineerde soorten zoals volkoren. Deze bevatten minder toegevoegde suikers en zijn minder gemakkelijk af te breken.

Alcohol

We weten allemaal dat alcohol drinken niet echt gezond is. Maar realiseerde je zich dat wanneer je drinkt, je je mond uitdroogt? Een droge mond heeft een tekort aan speeksel, wat we nodig hebben om onze tanden gezond te houden. Speeksel voorkomt dat voedsel aan je tanden blijft plakken en spoelt voedseldeeltjes weg. Het helpt zelfs om vroege tekenen van tandbederf, tandvleesproblemen en andere orale infecties te herstellen. Om je mond gehydrateerd te houden, drinkt je veel water en gebruikt je fluoridespoeling en orale hydratatieoplossingen.

Koolzuurhoudende dranken

We weten allemaal dat er weinig of niets goeds uit frisdrank of pop komt, zelfs als het woord “dieet” op het blikje staat. Een recente studieTrusted Source vond zelfs dat het drinken van grote hoeveelheden koolzuurhoudende soda net zo schadelijk voor je tanden kan zijn als het gebruik van methamfetamine en crackcocaïne. Koolzuurhoudende frisdrank maakt het mogelijk dat tandplak meer zuur produceert om het tandglazuur aan te tasten. Dus als je de hele dag soda slurpt, ben je in wezen je tanden aan het coaten met zuur. Bovendien droogt het je mond uit, wat betekent dat je minder speeksel hebt. En last but not least kan donkergekleurde frisdrank je tanden verkleuren of bevlekken. Een opmerking: poets je tanden niet onmiddellijk na het drinken van een frisdrank; dit kan het tandbederf zelfs versnellen.

IJs

Alles wat het bevat is water, dus het is prima om op ijs te kauwen, toch? Niet waar, volgens de American Dental Association. Het kauwen op een harde stof kan het glazuur beschadigen en je gevoelig maken voor tandheelkundige noodgevallen zoals gebarsten, gebarsten of gebroken tanden of losse kronen. je kunt je ijs gebruiken om dranken te koelen, maar niet om op te kauwen. Om de drang te weerstaan, kies je voor gekoeld water of dranken zonder ijs.

Citrus

Sinaasappels, grapefruits en citroenen zijn lekker als fruit en sappen en zitten vol met vitamine C. Maar hun zuurgehalte kan het glazuur aantasten, waardoor de tanden kwetsbaarder zijn voor bederf. Zelfs het persen van een citroen of limoen in water voegt zuur toe aan een drankje. Bovendien kan citrusvruchtzuur vervelend zijn voor mondpijn. Als je een dosis van hun antioxidanten en vitaminen wilt krijgen, eet en drink ze dan met mate tijdens de maaltijd en spoel ze daarna af met water.

Aardappelchips

Het kraken van een chips is voor velen van ons eeuwig bevredigend. Helaas zitten ze vol met zetmeel, wat suiker wordt die in en tussen de tanden kan komen en de bacteriën in de plak kan voeden. Omdat we er zelden één hebben, blijft de zure productie van de frieten hangen en duurt het een tijdje. Nadat je een zakje hebt aangekorst, flos je om de opgesloten deeltjes te verwijderen.

Gedroogde vruchten

U neemt waarschijnlijk aan dat gedroogd fruit een gezond tussendoortje is. Dat kan waar zijn, maar veel gedroogde vruchten – abrikozen, pruimen, vijgen en rozijnen, om er maar een paar te noemen – zijn kleverig. Ze komen vast te zitten en klampen zich vast in de tanden en hun spleten, waardoor er veel suiker achterblijft. Als je graag gedroogd fruit eet, zorg er dan voor dat je je mond spoelt met water, en daarna poetst en flost. En omdat ze minder geconcentreerd zijn met suiker, is het een betere keuze om de verse versies te eten!

Pin It on Pinterest