Het eten van vis is goed voor de gezondheid. Vis zit boordevol belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwitten en vitamine D. Daarnaast is het een geweldige bron voor omega-3 vetzuren. Omega-3 vetzuren zijn belangrijk voor je lichaam en je hersenen. We raden dus zeker aan om minimaal 1 a 2x in de week een visje te eten. Uiteraard kun je de vis op verschillende manieren klaarmaken. Je kunt hem bijvoorbeeld bakken en opeten met wat groentes of je eet je vis door bijvoorbeeld sushi te bestellen bij Sushistation in Dordrecht met vis. Let er op dat gefrituurde vis een stuk ongezonder is dan rauwe, gerookte of gebakken vis. 

Vis is onderdeel van een gezond dieet

Vis is een vetarm eiwit van hoge kwaliteit. Vis zit boordevol omega-3 vetzuren en vitaminen zoals D en B2 (riboflavine). Vis is rijk aan calcium en fosfor en is een geweldige bron van mineralen, zoals ijzer, zink, jodium, magnesium en kalium. Vis zit boordevol eiwitten, vitaminen en voedingsstoffen die de bloeddruk kunnen verlagen en het risico op een hartaanval of beroerte kunnen helpen verkleinen. We raden aan minimaal 1 of 2x in de week vis te eten. 

De gezondheid van ons hart en onze hersenen

Vis is een belangrijke bron van omega-3 vetzuren. Deze essentiƫle voedingsstoffen houden ons hart en onze hersenen gezond. Twee omega-3 vetzuren die in vis voorkomen zijn EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur). Ons lichaam maakt zelf geen omega-3-vetzuren aan, dus we moeten ze binnenkrijgen via de voeding die we eten. Omega-3 vetzuren zitten in elke vissoort, maar vooral in vette vis. Enkele goede keuzes zijn zalm, forel, sardines, haring, makreel in blik, lichte tonijn in blik en oesters.

Waar zijn Omega-3 vetzuren precies goed voor? 

Omega-3 vetzuren hebben we nodig voor onderstaande voordelen: 

  • Helpt bij het behouden van een gezond hart, door de bloeddruk te verlagen en het risico op een plotselinge dood, hartaanval, abnormale hartritmes en beroertes te verminderen.
  • Helpen bij een gezonde hersenfunctie en de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en de zenuwen tijdens de zwangerschap.
  • Kan het risico op depressie, ADHD, de ziekte van Alzheimer, dementie en diabetes verminderen.
  • Kan ontstekingen voorkomen en het risico op artritis verminderen.

Pin It on Pinterest