Een sportieve en gezonde levensstijl is tegenwoordig immens populair en het aantal sportscholen en personal trainers is hoger dan ooit. Een welbekende term ‘healthy lifestyle’ wordt driftig gedeeld op sociale platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Wanneer je niet tevreden bent met je gewicht en ervoor kiest om fit te worden, denken veel mensen direct aan dagenlang in de sportschool. Toch hoef je niet dagelijks urenlang in de sportschool te buffelen om een strak en vooral gezond lichaam te krijgen. Het aannemen van een gezonde levensstijl zit hem met name in je voeding en het jezelf aanleren van de juiste gewoontes. We merken dan ook dat een sportieve levensstijl op jonge leeftijd grote invloed heeft op de levensstijl op oudere leeftijd. Niet per se het sporten, maar het actief bezig zijn op jonge leeftijd kent vele voordelen. In dit blog lees je de grootste voordelen.

Ontwikkeling en versterking van spieren en botten

Door je kind of peuter veel te laten bewegen door bijvoorbeeld te gymmen zorgt het kind ervoor dat zijn of haar spieren sneller ontwikkelen. Daarnaast versterken de botten zichzelf, waardoor je een sterker en gezonder lichaam ontwikkeld. Het versterken van de botten heeft betrekking op de dichtheid. Naarmate je ouder wordt, verliezen je botten langzamerhand massa en wordt de dichtheid van je botten lager. Een lagere dichtheid van je botten resulteert in een minder sterk skelet, waardoor de kans op een gebroken arm of been na een ongeluk groter is. Uit onderzoek is gebleken dat een actieve levensstijl op jonge leeftijd zorgt voor een hogere dichtheid van je botten.

Emotioneel welzijn

Net zoals bij volwassenen, zorgt fysieke activiteit ook voor extra activatie van je geest. Wanneer kinderen op jonge leeftijd veel actief bezig zijn, zorgt het ervoor dat ze beter in hun vel zitten en vrolijker zijn. Bovendien houden kinderen ervan om met leeftijdsgenootjes te spelen, waardoor ze leren om samen te werken. Op die manier ontwikkelen ze niet alleen een gezonde levensstijl, maar ook sociale vaardigheden. Deze vaardigheden zullen ze hun hele leven nog nodig hebben.

Goede nachtrust

Een gezonde en actieve levenswijze zorgt ervoor dat je kind zijn of haar energie kwijt kan, waardoor je kind profiteert van een goede nachtrust. Niet alleen het kind, maar ook jij als ouder geniet op die manier van een heerlijk rustige nacht zonder onderbrekingen.

 Goed voor hart en longen

Zowel wandelen als intensief sporten zorgt voor een continue versnelling van de hartslag, waardoor je op lange termijn ervoor zorgt dat het hart sterker wordt. Bovendien zorg je hiermee dat je longen en ook je conditie verbetert. Dit wordt veroorzaakt doordat de longcapaciteit toeneemt en het lichaam de opgenomen zuurstof sneller door het lichaam pompt.

Pin It on Pinterest