Mindfulness, de praktijk van het bewust blijven en in harmonie met jezelf en je omgeving, wordt vaak gekenmerkt door het zitten in totale stilte met gekruiste benen, gesloten ogen en handpalmen naar boven gericht. Dit lijkt iets wat alleen monniken waarderen. Maar mindfulness is een praktijk die we allemaal zouden kunnen gebruiken, vooral in ons stressvolle, snelle, 9-tot-5 stadsleven. Op mindfulness gebaseerde meditatietechnieken kunnen voor veel mensen een uitkomst zijn. Daarom noemen we hieronder een  verbazingwekkende voordelen van mindfulness. Meer weten? Ga dan eens langs bij Mindfulness Amsterdam

Mindfulness kan pijn verlichten

Als je moeite hebt met rug-, nek- of andere lichaamspijn, kan een deel van die pijn in je hoofd zitten. Dat blijkt uit een studie uit 2011, gepubliceerd in het aprilnummer van het Journal of Neuroscience. De studie vond dat slechts 80 minuten mindful meditatie de pijnperceptie bijna kan halveren.

Deze studie bevestigt met een andere studie uitgevoerd aan de Universiteit van Montreal die 13 zen-mediteerders bestudeerde, die allemaal ten minste 1.000 uur praktijkervaring hadden, in vergelijking met een groep niet-mediteurs, om te zien of de reguliere meditatiepraktijk de pijnperceptie zou beïnvloeden.

De resultaten waren overweldigend – de zen-mediteerders hadden een hogere pijndrempel dan de niet-mediteerders.

Mindfulness verbetert de besluitvorming

Een UCLA-studie van 2012, gepubliceerd in het tijdschrift Frontiers in Human Neuroscience, heeft aangetoond dat mediteerders op lange termijn grotere hoeveelheden gyrificatie, of het vouwen van de cortex van de hersenen, hebben dan mensen die niet mediteren. De extra plooien kunnen de mediteerders in staat stellen om informatie sneller te verwerken dan anderen en om niet te herkauwen op gebeurtenissen uit het verleden, wat ons denk- en besluitvormingsproces kan verstoren.

Met slechts 15 minuten gerichte ademhalingsmeditatie kan je uit je hoofd worden gehaald, de vooringenomenheid uit je hersenen worden gehaald en je helpen duidelijker te denken.

Empathie en focus

Mindfulness verhoogt ons vermogen om empathie en welwillendheid voor anderen te voelen.

Heb je je ooit afgevraagd hoe de Dalai Lama vriendelijk en medelevend blijft ondanks het geweld dat zijn vaderland verscheurt? Het geheim van de onwrikbare grootmoedigheid van de verbannen Tibetaanse leider ligt misschien in zijn meditatiepraktijk. Door meditatie is het mogelijk om de focus te vergroten om zo problemen beter te zien. Je raakt gewoon minder snel afgeleid door gedachten die er niet toe doen. 

Pin It on Pinterest